Τι τρώει η Gen Z; Από τί επηρεάζεται και πώς διαμορφώνει τις διατροφικές τάσεις;
Για να ξεκαθαρίσουμε λίγο το τοπίο γύρω από τον όρο Gen Z, αφορά όσους γεννήθηκαν από το 1997 έως το 2012. Λέγεται μάλιστα ότι αυτή η γενιά θα αλλάξει τον κόσμο και θα μεταβάλλει όσο καμία άλλη την οπτική μας για τα πράγματα σε όλα τα επίπεδα. Ένα από αυτά είναι και το φαγητό. Θα μου πείτε πώς οι απόψεις των 20χρονων σχετικά με το τί και πώς τρώμε μπορούν να αλλάξουν παγιωμένες στάσεις και διατροφικές συνήθειες ετών; Κι όμως, η έντονη παρουσία της Gen Z στα social media έχει επιφέρει ήδη κάποιες ριζικές αλλαγές, μετατρέποντας συχνά την casual έξοδο για φαγητό σε πολυτελές dine out. Ως μέρος λοιπόν της Gen Z, μπορώ να μιλήσω από πρώτο χέρι.
Κατά τη διάρκεια της καραντίνας, όπως όλοι, έτσι και οι η Gen Z προσπάθησε με κάθε τρόπο να ωραιοποιήσει την καθημερινότητά της. Νέα trends, συνταγές με viral φαγητά στο Tik Tok και κυρίως μία τάση υιοθέτησης πιο υγιεινών συνηθειών. Γυμναστική κάθε μέρα, βόλτες στα πάρκα, smoothies, σαλάτες και δε συμμαζεύεται. Με λίγα λόγια, το healthy lifestyle φορέθηκε πολύ. Απανωτές φωτογραφίες στο Instagram με όμορφα διακοσμημένα φαγητά και “how to” βιντεάκια στο Tik Tok για το πώς να φτιάξεις εκείνο το viral γλυκό. Και θα μου πείτε, σε συνθήκη εγκλεισμού βρισκόμασταν, δεν υπήρχαν και πολλά πράγματα να ασχοληθείς. Όμως αυτή η τάση συνεχίστηκε και μάλιστα εξελίχθηκε, παίρνοντας ακόμα μεγαλύτερη έκταση μετά το τέλος της πανδημίας.
Νομίζω ότι όλοι έχετε παρατηρήσει κάτι που σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό έχουμε κάνει οι περισσότεροι, αλλά η Gen Z το έχει πάει σε άλλο επίπεδο. Ποιο είναι αυτό; Πλέον, αν βγεις και δε βγάλεις φωτογραφία το φαγητό και το ποτό που βρίσκεται στο τραπέζι, είναι σαν να μην το έχεις φάει. Ακούγεται αστείο, όμως έχει γίνει η πραγματικότητα χιλιάδων νέων αυτής της γενιάς που είναι λες και ζουν μέσα στα social media και η υπερέκθεση της ινσταγκραμικής καθημερινότητάς τους, έχει οριακά αντικαταστήσει το real thing. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι Gen Zers να επιλέγουν κυρίως μαγαζιά που προβάλλονται αρκετά στα social media και είναι instagrammable enough, ώστε να τα επισκεφτούν μόνο και μόνο για τα πολυπόθητα likes.
Δράση-αντίδραση λοιπόν, και η νέα τάση οδηγεί όλο και περισσότερα μαγαζιά να δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στη διακόσμηση και σε πιάτα που μοιάζουν με πίνακες ζωγραφικής. Τις περισσότερες φορές όμως, καθορίζει και την επιλογή της πρώτης ύλης, η οποία σε μεγάλο βαθμό επικαθορίζεται απο τα trends των social media. Και τι εννοώ με αυτό; Η Gen Ζ ως το νέο δυναμικό καταναλωτικό κοινό και η δύναμη των social media, αναδιαμορφώνουν και σε μεγάλο βαθμό δημιουργούν νέα καταναλωτικά πρότυπα. Πρότυπα που επηρεάζουν από τις καθημερινές διατροφικές μας συνήθειες, μέχρι τα menu των μαγαζιών εστίασης. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, ότι διάφορα προϊόντα που κατά καιρούς έχουν γίνει viral, έπειτα από λίγο καιρό να χρησιμοποιούνται από σεφ στις συνταγές τους.
Μία άλλη παράμετρος αυτής της κατάστασης και ίσως από τις πιο σημαντικές, έχει να κάνει με την οικονομική διάσταση. Μεγάλο ποσοστό της Gen Z δεν επιλέγει οικονομικώς προσιτά εστιατόρια ή μαγαζιά που θα φανταζόσασταν ότι επισκέπτεται ένας έφηβος ή ένας ενήλικας στα early twenties του. Αντιθέτως, ακολουθώντας τα trends θα επιλέξει να καταναλώσει και φυσικά να ανεβάσει στα social, τα συχνά υπερτιμημένα φαγητά-έργα τέχνης καταβάλοντας ποσά που δεν αντιστοιχούν σε αυτές τις ηλικίες. Η έξοδος για φαγητό αποτελεί πλέον μία luxurious ασχολία, που αποσκοπεί στην έστω και συμβολική ανύψωση του κοινωνικού status.
Επομένως, το φαγητό αποτελεί πλέον αναπόσπαστο κομμάτι του feed διάφορων influencers, content creators και λοιπών επαγγελμάτων που απορρέουν από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την βαθιά επιρροή όλων των viewers και κυρίως της Gen Z, που αποτελεί και το πιο ενεργό κοινό..