fbpx
FLIC ICONS
FLIC ICONS
FLIC ICONS
FLIC ICONS
/
/
/
Οι ταινίες της εβδομάδας: Θρίλερ στην τουρκική επαρχία
cinema02_23

Οι ταινίες της εβδομάδας: Θρίλερ στην τουρκική επαρχία

Κάθε Παρασκευή ο Γιάγκος Αντίοχος βλέπει και αξιολογεί τις νέες ταινίες που κυκλοφορούν στις αίθουσες

Μέρες Ξηρασίας (Burning Days) ***
2022, Διάρκεια: 129 λεπτά
Σκηνοθεσία: Εμίν Αλπέρ. Πρωταγωνιστούν: Σελαχατίν Πασαλί, Εκίν Κοτς, Ερόλ Μπαμπάογλου

Το Γιανικλάρ, ένα μικρό χωριό της τουρκικής επαρχίας, θυμίζει σκηνικό γουέστερν. Και αυτή η εικόνα ενισχύεται ακόμη περισσότερο σε μια από τις πρώτες σεκάνς, όπου οι κάτοικοί του κυνηγούν στα στενά σοκάκια του αγριογούρουνα πυροβολώντας στον αέρα. Και ο νόμος; Ο νόμος σταματά εκεί που ξεκινούν τα συμφέροντα της τοπικής εξουσίας.

Ο νεοφερμένος εισαγγελέας Εμρέ θα προσπαθήσει να ασκήσει τα καθήκοντα του με πυγμή και ανεξαρτησία από τους προύχοντες της επαρχιακής πόλης, έχοντας τους δικούς ηθικούς κανόνες. Καλείται να αντιμετωπίσει σε μια φορτισμένη προεκλογική περίοδο τα σκάνδαλα της τοπικής εξουσίας, αλλά και έναν μυστηριώδη βιασμό. Θα καταφέρει τελικά να αποδώσει δικαιοσύνη;

Ο Τούρκος δημιουργός Εμίν Αλπέρ μετά τις «3 Αδελφές» γράφει και σκηνοθετεί ένα ακόμη φιλμ με πολιτικές προεκτάσεις, το οποίο έχει σαν στόχο να καταδείξει τις παθογένειες του ερντογανικού καθεστώτος. Η μη εναλλαγή εξουσίας στη γείτονα χώρα έχει οδηγήσει ένα μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας στη διαφθορά και την επικράτηση μικρών και μεγάλων συμφερόντων έναντι του δικαίου -όπως αυτό μπορεί να οριστεί. Η διαπλοκή, σύμφωνα με τον Τούρκο σκηνοθέτη, συνδυάζεται αρμονικά με τον ερντογανικό συντηρητισμό που έχει κυριεύσει από άκρη σε άκρη την Τουρκία, ειδικότερα τα φτωχά κομμάτια της επαρχίας της.

Ο Αλπέρ βρίσκει, λοιπόν, το ιδανικό σκηνικό του Γιανικλάρ για να αναπτύξει τους προβληματισμούς του για την πολιτικοκοινωνική κατάσταση που επικρατεί στην Τουρκία. Η ταινία του ξεκινά με ανοιχτά και εναέρια πλάνα της τουρκικής ενδοχώρας, θυμίζοντας το «Μια Φορά και έναν Καιρό στην Ανατολία» του Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν, ενώ στη συνέχεια παίρνει την μορφή ενός ψυχολογικού θρίλερ (μοιάζοντας αρκετά το παρεμφερούς θεματολογίας «Βασιλιά» του Νίκου Γραμματικού). Το τούρκικο φιλμ λειτουργεί σίγουρα καλύτερα ως ανατολίτικο γουέστερν, παρά ως θρίλερ αξιώσεων. Και αυτό γιατί το μυστήριο γύρω από τον βιασμό της νεαρής Ρομά, δεν χτίζεται σωστά, με τα αφηγηματικά μπρος-πίσω να μπερδεύονται με τις υποπλοκές της ταινίας, αδυνατίζοντας το σασπένς και την αποπνικτική ατμόσφαιρα. Ο Εμίν Αλπέρ μπορεί να μην χτίζει προσεκτικά το υπερβατικό αγωνιώδες στοιχείο του φιλμ, αλλά ανοίγει με υποδειγματικό τρόπο άλλα καυτά ζητήματα, όπως την διαρκώς αμφιλεγόμενη σεξουαλικότητα του πρωταγωνιστή και τον πουριτανισμό της τοπικής κοινωνίας απέναντι σε αυτήν. Αφήνοντας πολλά ερωτήματα ευφυώς αναπάντητα (ποια είναι η σχέση του εισαγγελέα με τον νεαρό δημοσιογράφο;) και έχοντας ένα εξαιρετικά καλογυρισμένο φινάλε, οι «Μέρες Ξηρασίας» είναι σίγουρα ένα από τα καλύτερα φιλμ που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια από τη γείτονα χώρα.

 

Η Αυτοκρατορία του Φωτός («Empire of Light») **1/2
2022, Διάρκεια: 115′
Σκηνοθεσία: Σαμ Μέντες. Πρωταγωνιστούν: Ολίβια Κόλμαν, Μάικλ Γουόρντ, Κόλιν Φερθ

Ο Σαμ Μέντες («American Beauty», «Skyfall», «1917») αποφασίζει να γυρίσει το δικό του «Σινεμά ο Παράδεισος», μια ωδή στο κινηματογραφικό μέσο που δοκιμάζεται στη μεταπανδημική εποχή, μάλλον περισσότερο από ποτέ στην ιστορία του.  Γράφει και σκηνοθετεί ένα νοσταλγικό φιλμ που μας ταξιδεύει σε ένα σινεμά μιας παραθαλάσσιας πόλης της Αγγλίας στις αρχές της δεκαετίας του ’80. Σ’ αυτό δουλεύει η Χίλαρι, μια μεσήλικη γυναίκα με ευάλωτη ψυχική υγεία. Όταν ο νεαρός Αφρικανο-Βρετανός Στίβεν προσληφθεί στον παραθαλάσσιο κινηματογράφο, τότε θα αναπτυχθεί μια ιδιαίτερη σχέση μεταξύ τους η οποία, τουλάχιστον στην αρχή, θα βοηθήσει και τους δυο να ξεπεράσουν τα προβλήματά τους. Όσο ψηλά προστατευτικά τείχη και να χτίσεις μέσω μιας σχέσης, όμως, δύσκολα μπορείς να ξεφύγεις από την ισοπεδωτική πραγματικότητα…

«Η Αυτοκρατορία του Φωτός» θα μπορούσε να πει κανείς ότι τα έχει όλα: Έχει για παράδειγμα μια ιδανική πρωταγωνίστρια, την Ολίβια Κόλμαν, η οποία παραδίδει ένα μοναδικό ερμηνευτικό ρεσιτάλ ισορροπώντας στην λεπτή γραμμή που χωρίζει το έλλογο από το παράλογο. Επίσης, έχει μετρημένες δόσεις νοσταλγικής γοητείας, χωρίς να «μελώνει» το τελικό αποτέλεσμα. Διαθέτει επίσης πολιτικές αιχμές για τον θατσερισμό και την άνοδο της ακροδεξίας στη Μεγάλη Βρετανία μετά την οικονομική κρίση της δεκαετίας του ’70 (θα μπορούσε να πει κάποιος ότι είναι και ένα σχόλιο για το Brexit). Επίσης, η ψυχική υγεία και το στίγμα απέναντι στους νοσούντες έχει κεντρικό αφηγηματικό ρόλο στην ταινία. Όπως και η γοητεία του μέσου. Στο φιλμ η κινηματογραφική αίθουσα μετατρέπεται σε έναν βρετανικό μικρόκοσμο και ταυτόχρονα σε ένα μαγικό μη-τόπο όπου η πραγματικότητα μπερδεύεται με τη μυθοπλασία.

Μόνο που όλα τα παραπάνω δεν πατάνε σε ένα σταθερό σεναριακό κορμό. Η αφήγηση από την πρώτη στιγμή μοιάζει άνευρη, αδύναμη να συγκινήσει και να οδηγήσει τον θεατή στη σαγήνη της 7ης τέχνης, την οποία και υπερθεματίζει η ταινία. Με μια επίπεδη αφήγηση και μια προβλέψιμη σεναριακή διαδρομή «Η Αυτοκρατορία του Φωτός» σβήνει δυστυχώς γρήγορα από την κινηματογραφική μνήμη του θεατή.

 

Παίζονται ακόμη:

Αστερίξ & Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα
2023, Διάρκεια: 112 λεπτά
Σκηνοθεσία: Γκιγιόμ Κανέ. Πρωταγωνιστούν: Γκιγιόμ Κανέ, Ζιλ Λελούς, Μαριόν Κοτιγιάρ, Βενσάν Κασέλ.

Το έτος 50 π. Χ., η αυτοκράτειρα της Κίνας μόλις φυλακίστηκε μετά από πραξικόπημα που υποκίνησε ένας προδότης πρίγκιπας. Με τη βοήθεια ενός Φοίνικα εμπόρου και του πιστού της σωματοφύλακα, η μοναχοκόρη της αυτοκράτειρας, πριγκίπισσα Σασ-Γι, καταφεύγει στη Γαλατία για να ζητήσει βοήθεια από τους δύο γενναίους πολεμιστές Αστερίξ και Οβελίξ, οι οποίοι χάρη στο μαγικό τους φίλτρο διαθέτουν υπεράνθρωπη δύναμη. Οι δύο αχώριστοι ήρωές μας, δέχονται ευχαρίστως να βοηθήσουν την πριγκίπισσα να σώσει τη μητέρα της και να ελευθερώσει τη χώρα της. Έτσι αρχίζει ένα μεγάλο ταξίδι και μια περιπέτεια στο δρόμο προς την Κίνα. Όμως ο Καίσαρας και ο ισχυρός στρατός του, διψασμένοι για μια νέα κατάκτηση, κατευθύνονται επίσης προς το Μέσο Βασίλειο.

Καθαρτήριο

2022, Διάρκεια: 95′
Σκηνοθεσία: Βασίλης Μαζωμένος. Πρωταγωνιστούν: Μαρία Ζορμπά, Γιάννης Κοκιασμένος, Αντρέα Νάτσιο.

Ένας μοναχός ηγείται μιας πομπής. Ένα κορίτσι διασώζεται από την πορνεία. Δύο κολεγιόπαιδα γίνονται δράστες βίαιων περιστατικών. Ένας ηλικιωμένος πέφτει θύμα μιας αστυνομικού. Ένα ζευγάρι προσπαθεί να αποκαταστήσει τη σχέση του. Μια γυναίκα εκφράζει τον θυμό της σε έναν δημόσιο υπάλληλο. Ένας άνδρας απάγει τον καλύτερο του φίλο. Επτά διαφορετικές ιστορίες για την αγάπη στη σύγχρονη Ελλάδα, από ανθρώπους που την αναζητούν, τη βρίσκουν, τη χάνουν.

Χτύπος στην Καλύβα («Knock at the Cabin»)
2023, Διάρκεια: 100′
Σκηνοθεσία: Μ. Νάιτ Σιάμαλαν. Πρωταγωνιστούν: Ντέιβ Μπαουτίστα, Μπεν Ολντριτζ, Τζόναθαν Γκροφ.

Κατά τη διάρκεια των διακοπών τους σε μια απομακρυσμένη καλύβα, ένα νεαρό κορίτσι και οι δυο γονείς του καταλήγουν όμηροι τεσσάρων οπλισμένων αγνώστων με άγνωστα κίνητρα οι οποίοι απαιτούν από την οικογένεια να προβεί σε μια αδιανόητη επιλογή προκειμένου να αποτρέψει το τέλος του κόσμου. Με περιορισμένη πρόσβαση στον έξω κόσμο, η οικογένεια πρέπει να αποφασίσει τι θα πιστέψει προτού χαθούν όλα.

Στον Ανοιχτό Δρόμο («Runner»)
2022, Διάρκεια: 76′
Σκηνοθεσία: Μαριάν Ματίας. Πρωταγωνιστούν: Ντάρεν Χουλ, Τζόναθαν Έισλι, Χάνα Σίλερ

Η Χας είναι ένα 18χρονο κορίτσι που μεγάλωσε από τον πατέρα της στην αγροτική ενδοχώρα των ΗΠΑ. Όταν ο πατέρας της πεθαίνει ξαφνικά, πρέπει να πραγματοποιήσει την επιθυμία του να ταφεί στην πόλη όπου γεννήθηκε. Εκεί, γνωρίζει έναν νεαρό άνδρα που ονομάζεται Γουίλ, μια μοναχική, δημιουργική ψυχή που εργάζεται για να στηρίξει την οικογένειά του. Οι δυο τους δημιουργούν μια ιδιαίτερη φιλία.

Δυο Φίλοι και Ένας Ασβούλης («Two Buddies and a Badger: The Great Big Beast»)
2020, Διάρκεια: 78′
Σκηνοθεσία: Γκούνχιλ Ένγκερ, Ρούνε Σπανς

Η ζωή στο τούνελ κυλάει όμορφα για τον Τούτσον, τον Λούντιγουντ και τον Ασβό! Μια ζωή γεμάτη τραγούδι, λαχταριστή μαρμελάδα και φιλικά πειράγματα. Αλλά μια μέρα τους επισκέπτεται ένας αυστηρός αγωγός τρένου που θέλει να τους διώξει. Τα τούνελ είναι για τρένα, όχι για ανθρώπους, λέει. Αλλά οι Τούτσον και Λούντιγουντ έχουν μια ιδέα: ο παππούς του Τούτσον, ο θρυλικός πειρατής Κάπτεν Τούτσον είναι ο μόνος που μπορεί σίγουρα να τους σώσει. Που βρίσκεται όμως; Το ταξίδι της αναζήτησης του Κάπτεν Τούτσον οδηγεί τους καλύτερους φίλους στα πιο απίστευτα μέρη και όπου κι αν ταξιδεύουν, καταλήγουν σε μπελάδες – με πεινασμένες πολικές αρκούδες, ακραία γλυκά γλυκόριζας, επιθετικά αγγελάκια και ληγμένο μουρουνέλαιο. Αλλά αποδεικνύεται ότι η βοήθεια που αναζητούσαν είναι πιο κοντά από ότι περίμεναν, για την ακρίβεια βρίσκεται μέσα στο σπίτι στο τούνελ, έχει εκατό κεφάλια και περισσότερα από δεκατέσσερα πόδια…

Ακολουθήστε μας

Περισσότερα