fbpx
FLIC ICONS
FLIC ICONS
FLIC ICONS
FLIC ICONS
/
/
/
Οι ταινίες της εβδομάδας: Νέος και ωραίος Γουές Άντερσον
ταινίες εβδομάδας, Γουές Άντερσον

,

Οι ταινίες της εβδομάδας: Νέος και ωραίος Γουές Άντερσον

Κάθε Παρασκευή ο Γιάγκος Αντίοχος βλέπει και αξιολογεί τις νέες ταινίες που κυκλοφορούν στις αίθουσες

 

Asteroid City ***
2023, Διάρκεια: 106’
Σκηνοθεσία: Γουές Άντερσον
Πρωταγωνιστούν: Τζέισον Σουόρτσμαν, Σκάρλετ Γιοχάνσον, Τομ Χανκς, Τζέφρι Ράιτ

 

 

Καλώς ή κακώς δεν υπάρχουν σήμερα πολλοί δημιουργοί που να έχουν απόλυτα διακριτή κινηματογραφική γραφή. Σκηνοθέτες που μπορείς να αναγνωρίσεις τα κάδρα τους μετά από μερικά δευτερόλεπτα θέασης. Ο Γουές Άντερσον είναι ένας από αυτούς, τους ελάχιστους auteur των καιρών μας που έχει τη δυνατότητα να κάνει ένα απόλυτα προσωπικό indie σινεμά, διαθέτοντας μια σταθερή βάση θαυμαστών.

Το «Asteroid City» είναι ένα ακόμη τυπικό δείγμα γραφής του Γουές Άντερσον, ένα γλυκό και αλλόκοτο καρτποσταλικό ρετρό δράμα τσέπης. Η ταινία εκτυλίσσεται το 1955 κάπου στην έρημο των νοτιοδυτικών ΗΠΑ, στην Αστερόιντ Σίτι. Η λιλιπούτια αμερικανική πόλη είναι γνωστή για τον κρατήρα από μετεωρίτη που βρίσκεται μέσα στα γεωγραφικά της όρια, αλλά και το παρατηρητήριο ουράνιων σωμάτων που φέρνει μικρούς και μεγάλους αστρονόμους από κάθε άκρη της χώρας. Μια ομάδα πέντε νεαρών βραβευμένων εφευρετών φτάνει στην Αστερόιντ σχεδόν ταυτόχρονα με έναν απρόσκλητο… εξωγήινο επισκέπτη. Η πόλη αποκλείεται από τον έξω κόσμο και οι μικρές ιδιοφυίες θα προσπαθήσουν με κάθε τρόπο να σπάσουν την ιδιότυπο περιορισμό που έχει επιβληθεί. Όλα τα παραπάνω όμως συμβαίνουν στην πραγματικότητα ή αποτελούν μέρος ενός ομώνυμου θεατρικού έργου που παίζεται πάνω στην αμερικανική έρημο;

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή για να βάλουμε τικ στα γουεσαντερσονικά κουτάκια:

To φιλμ είναι γεμάτο εκκεντρικούς χαρακτήρες:  Ένας φωτογράφος που κουβαλά μαζί με τα τέσσερα παιδιά του και την τέφρα της γυναίκας του (!), μικροί σούπερ ευφυείς αστρονόμοι, περίεργοι επιστήμονες, ημίτρελοι αξιωματικοί του στρατού, στάρλετ-καλλονές και ένας… εξωγήινος -αυτός μας έλειπε.

Η καρτποστασταλική ρετρό φωτογραφία της Αστερόιντ Σίτι είναι φαντασμαγορική. Ένα πραγματικό σκηνογραφικό και ενδυματολογικό αριστούργημα. Ο κινηματογραφικό κόσμος που δημιουργεί πάλι από το μηδέν ο Γουές Άντερσον έχει εικαστική ακρίβεια, νοσταλγικές αναφορές και παστέλ χρώματα που έχουν βγει από πολύχρωμο όνειρο.

Επίσης, ο Άντερσον δημιούργησε και πάλι έναν απολαυστικό κινηματογραφικό μικρόκοσμο, αυτή τη φορά στη μέση της ερήμου. Αυτός είναι ο τρόπος του Γουές να ερμηνεύσει την χαοτική πραγματικότητα των καιρών μας. Μέσα από τις αφηγηματικές του μικροκλίμακες φανερώνεται η σχιζοφρένεια της ανθρώπινης ύπαρξης, την οποία προσπαθούμε με κάθε τρόπο να τιθασεύσουμε. Ο Γουές, όμως, την αφήνει ελεύθερη,  χωρίς λογοκρισία να ξεδιπλωθεί πάνω στην σκόνη της ερήμου. Το υποσυνείδητο μετατρέπεται για ακόμη φορά στην γουεσαντερσονική φιλμογραφία σε απολαυστικό κινηματογραφικό σουρεαλισμό.

Το χιούμορ είναι και πάλι βασικό συστατικό της κινηματογραφικής συνταγής του Άντερσον. Όχι, όμως, με την κλασσική του έννοια. Το χιούμορ του Άντερσον είναι υποδόριο, μαύρο και βιτριολικό. Ξεπετάγεται αθόρυβα μέσα από τις αναπάντεχες καταστάσεις που δημιουργεί η ιδιότυπη αφήγηση.

Και εδώ, μάλλον, κρύβεται το πιο αδύναμο σημείο της «Asteroid City»: στην αφηγηματική φόρμα του. Ο Γουές Άντερσον εφαρμόζει στο νέο του φιλμ ένα απόλυτα μεταμοντέρνο storytelling – αν μπορεί κάποιος να το χαρακτηρίσει έτσι. Ένα εξωφρενικό mix and match διαφορετικών επιπέδων που φανερώνονται σαν μπαμπούσκες: Ιστορίες μέσα σε ιστορίες και μικρές μεγάλες αφηγηματικές «απάτες», που εν τέλει πληγώνουν την στιβαρότητα της κινηματογραφικής κατασκευής. Η ιστορία μετατρέπεται αργά και μεθοδικά σε ένα σινεφίλ ανέκδοτο που αν μη τι άλλο αδικεί τον εαυτό του.  Γιατί αν το «Asteroid City» δεν βρισκόταν μακριά -όπως η ίδια πόλη- από το ανθρώπινο στοιχείο (συναισθήματα, συνδέσεις κ.α.), τότε θα μπορούσε να αποτελέσει μια ταινία-σταθμό στη φιλμογραφία του Άντερσον. Κάτι που δυστυχώς δεν συμβαίνει.

Στις αίθουσες επίσης:

 

Το Χρονικό ενός Εφήμερου Έρωτα («Diary of a Fleeting Affair»)
2022, Διάρκεια: 100’
Σκηνοθεσία: Εμανουέλ Μουρέ. Πρωταγωνιστούν: Σαντρίν Κιμπερλέν, Βενσάν Μακέν

 

Μια ανύπαντρη μητέρα και ένας παντρεμένος άντρας γίνονται εραστές. Έχουν δεσμευτεί να βλέπονται μόνο περιστασιακά και να μην αφεθούν να ερωτευτούν ο ένας τον άλλον, γνωρίζοντας πολύ καλά ότι η σχέση τους δεν έχει μέλλον. Ωστόσο, εκπλήσσονται όλο και περισσότερο από την σύμπνοια, τη σύνδεση και την πολύ καλή συνύπαρξή τους…

Ντετέκτιβ Μάρλοου («Marlowe»)
2022, Διάρκεια: 109’
Σκηνοθεσία: Νιλ Τζόρνταν. Πρωταγωνιστούν: Λίαμ Νισον, Νταϊάν Κρούγκερ, Τζέσικα Λανγκ

 

Μία μυστηριώδης ξανθιά αναθέτει στον ντεντέκτιβ Μάρλοου την αναζήτηση του πρώην εραστή της. Όπως αποδεικνύεται αυτή είναι η αρχή ενός μεγάλου μυστηρίου.

Μαθήματα Αποπλάνησης («No Hard Feelings»)
2023, Διάρκεια: 103’
Σκηνοθεσία: Τζιν Στουπνίτσκι. Πρωταγωνιστούν: Τζένιφερ Λόρενς, Άντριου Φέλντμαν, Μάθιου Μπρόντερικ

 

Στα πρόθυρα να χάσει το πατρικό της σπίτι, η Μάντι ανακαλύπτει μια ενδιαφέρουσα αγγελία: πλούσιοι υπερπροστατευτικοί γονείς αναζητούν κάποια να «βγει ραντεβού» με τον ντροπαλό και εσωστρεφή 19χρονο γιο τους, τον Πέρσι, προτού εκείνος φύγει για σπουδές. Με έκπληξη, η Μάντι σύντομα καταλαβαίνει πως ο παράξενος Πέρσι δεν είναι του χεριού της όπως αρχικά νόμιζε.

Mυστικός Πράκτορας («The Mole Agent»)
2020. Διάρκεια: 84’
Σκηνοθεσία: Μάιτε Αλμπέρντι

 

Μια γυναίκα ανησυχεί για τις συνθήκες που επικρατούν στο γηροκομείο όπου διαμένει η μητέρα της και ο ιδιωτικός ντετέκτιβ Ρομούλο, που έχει αναλάβει την υπόθεση,  προσλαμβάνει τον ογδοντατριάχρονο Σέρχιο, αναθέτοντάς του να διεισδύσει στο γηροκομείο ως τρόφιμος και να συλλέξει πληροφορίες. Ο Σέρχιο θα βρεθεί σύντομα διχασμένος ανάμεσα στην αποστολή του και στην ολοένα πιο έντονη συναισθηματική εμπλοκή του με τους υπόλοιπους τρόφιμους.

Καθαγιασμός («Consecration»)
2022, Διάρκεια: 90’
Σκηνοθεσία: Κρίστοφερ Σμιθ. Πρωταγωνιστούν: Τζένα Μαλόουν, Ντάνι Χιούστον, Τζάνετ Σούζμαν

 

Μετά τον ύποπτο θάνατο του ιερέα αδερφού της, η Γκρέις πηγαίνει στη Μονή του Όρους του Σωτήρα στη Σκωτία, για να ανακαλύψει τι πραγματικά συνέβη.  Όταν βρεθεί εκεί, θα αποκαλύψει φόνους, ιεροσυλίες και μια δυσάρεστη αλήθεια για το ίδιο της το παρελθόν.

Mediterraneo, ο Νόμος της Θάλασσας («Μediterraneo»)
2021, Διάρκεια: 109’
Σκηνοθεσία: Μαρσέλ Μπαρένα. Πρωταγωνιστούν: Έντουαρντ Φερνάντεζ, Ντάνι Ροβίρα, Άννα Καρίγιο

 

Η ιστορία εκτυλίσσεται το φθινόπωρο του 2015 με κεντρικό άξονα όσα συμβαίνουν σε μια παραλία της Λέσβου μερικά χιλιόμετρα από την Τουρκία. Με αφορμή τη φωτογραφία του 3χρονου Σύριου Aylan Kurdi που βρέθηκε πνιγμένος στα τουρκικά παράλια, ο Ισπανός ιδιοκτήτης μια εταιρείας ναυαγοσωστικών υπηρεσιών Oscar Camps αποφασίζει να πάει στη Λέσβο για να βοηθήσει στη διάσωση προσφύγων. Μαζί του θα πάει και ο φίλος και συνάδελφος του Gerard. Μόνο για δύο ημέρες λένε. Σχεδόν μισό χρόνο αργότερα, θα πάνε να τους βρουν η κόρη του Camps, Esther, και ο συνιδιοκτήτης της εταιρείας, Nico.

Επανακυκλοφορούν:

 

Σκοτεινοί Δολοφόνοι («Sweet Smell of Success»)
1957, Διάρκεια: 97’
Σκηνοθεσία: Αλεξάντερ Μακέντρικ. Πρωταγωνιστούν: Μπερτ Λάνκαστερ, Τόνι Κέρτις, Σούζαν Χάρισον

 

Ο Τζέι Τζέι Χανσένκερ είναι ένας κυνικός και αδίστακτος αρθρογράφος σε μεγάλη εφημερίδα της Νέας Υόρκης. Μέσω της στήλης του ελέγχει τον κόσμο του θεάματος είτε δημιουργώντας αστέρες είτε καταστρέφοντάς τους. Όπλα του είναι η διαστρέβλωση της αλήθειας, οι κατασκευασμένες  ειδήσεις, οι ανήθικες μέθοδοι, τα κουτσομπολιά. Ο Σίντνεϊ Φάλκο, είναι ένας γλοιώδης ατζέντης δημοσίων σχέσεων που έχει αναλωθεί από την επιθυμία του για φήμη και πλούτο κι ο οποίος είναι ικανός να κάνει τα πάντα για να κερδίσει την εύνοια του Χανσένκερ. Όταν η αδελφή του Χανσένκερ, Σούζι ερωτεύεται έναν μουσικό της τζαζ, τον Στιβ Ντάλας, ο Χανσένκερ, που αγαπάει την αδελφή του με παθολογικό τρόπο, αναθέτει στον Φάλκο να τους χαλάσει τον δεσμό. Όταν ο Φάλκο αποτυγχάνει, ο Χανσένκερ τον τιμωρεί αρνούμενος να δημοσιεύσει στη στήλη του άρθρα που προωθούν καλλιτέχνες τους οποίους έχει αναλάβει επί πληρωμή ο Φάλκο…

Umberto D.: Ό,τι μου αρνήθηκαν οι άνθρωποι («Umberto D.»)
1952, Διάρκεια: 89’
Σκηνοθεσία: Βιτόριο ντε Σίκα. Πρωταγωνιστούν: Κάρλο Μπατίστι, Μαρία Πία Κασίλιο, Λίνα Τζενάρι

 

Ο Ουμπέρτο Φεράρ, ένας ηλικιωμένος άνδρας, και ο σκύλος του παλεύουν να επιβιώσουν στη Ρώμη με την πενιχρή σύνταξη που λαμβάνει εκείνος από το ιταλικό κράτος. Όταν η Αντόνια, η σπιτονοικοκυρά του Ουμπέρτο, απαιτεί το ενοίκιο που της οφείλει και τον απειλεί με έξωση αν δεν πληρωθεί, ο Ουμπέρτο προσπαθεί να συγκεντρώσει το ποσό με κάθε μέσο.

Ακολουθήστε μας

Περισσότερα