fbpx
FLIC ICONS
FLIC ICONS
FLIC ICONS
FLIC ICONS
/
/
/
Οι ταινίες της εβδομάδας: Η ελληνική ταινία της χρονιάς στις αίθουσες

,

Οι ταινίες της εβδομάδας: Η ελληνική ταινία της χρονιάς στις αίθουσες

Κάθε Παρασκευή ο Γιάγκος Αντίοχος βλέπει και αξιολογεί τις νέες ταινίες που κυκλοφορούν στις αίθουσες.

Πίσω από τις Θημωνιές ****
Σκηνοθεσία: Ασημίνα Προέδρου. Πρωταγωνιστούν: Στάθης Σταμουλακάτος, Λένα Ουζουνίδου, Ευγενία Λάβδα

 

Ένας καταχρεωμένος πάτερ-φαμίλιας, η θρήσκα γυναίκα του και μια επαναστατημένη κόρη. Ένα πραγματικά εκρηκτικό οικογενειακό μείγμα. Τρία μέλη μιας πυρηνικής οικογένειας της ελληνικής επαρχίας, με το κάθε ένα από αυτά να έχει τις δικές του ανάγκες και προτεραιότητες. Οι μεταξύ τους δεσμοί δυνατοί, αλλά ανεπαρκείς να σταματήσουν την αναπόφευκτη σύγκρουση. Μια τριάδα ανθρώπων που έχει μεγαλώσει σε μια κοινωνία όπου η προσωπική/οικογενειακή επιβίωση είναι η απόλυτη και μάλλον η μοναδική αξία. Μια ζούγκλα στην οποία επιζεί ο ισχυρότερος. Με το ισχυρότερο όπλο να είναι όπως πάντα το χρήμα.

Η ιστορία του «Πίσω από τις Θημωνιές» εκτυλίσσεται σε ένα χωριό της βόρειας Ελλάδας. Εκεί ένας πνιγμένος από τα χρέη ψαράς και αγρότης αναγκάζεται να μεταφέρει μετανάστες με τη βάρκα του. Η εκκλησάρισσα γυναίκα του και η νοσηλεύτρια κόρη προσπαθούν να βρουν το δικό τους ζωτικό χώρο σε μια πατριαρχική οικογενειακή συνθήκη. Ένα τραγικό γεγονός θα αλλάξει τις ισορροπίες, φέρνοντας και τον κάθε ήρωα μπροστά από τα προσωπικά του αδιέξοδα.

Η Ασημίνα Προέδρου που είχε κερδίσει τις εντυπώσεις πριν από μια δεκαετία με την μικρού μήκους ταινία της «Red Hulk», η οποία είχε κερδίσει το πρώτο βραβείο στο Φεστιβάλ της Δράμας, υπογράφει την πρώτη μεγάλου μήκους ταινίας της. Ένα πολυεπίπεδο δράμα που αποκαλύπτει αργά και βασανιστικά κατά τη δίωρη διάρκεια του την νεοελληνική πραγματικότητα. Ακολουθώντας τη σεναριακή τεχνική του κουροσαβικού «Ράσομον» διηγείται την ιστορία από τα μάτια των τριών πρωταγωνιστών της: του Στέργιου, της Μαρίας και της Αναστασίας. Με αυτό τον τρόπο συμπληρώνει κομμάτι-κομμάτι το παζλ μιας σύγχρονης τραγωδίας. Μόνο που σε αυτήν την τραγωδία, όπως και στις περισσότερες που εκτυλίσσονται στην πραγματική ζωή, δεν υπάρχει «κάθαρσις»…

Το χωρίο της επαρχίας παρουσιάζεται σαν μια μικρογραφία της ελληνικής κοινωνίας, όπου οι πυλώνες της εξουσίας είναι σταθεροί και αμετάβλητοι εδώ και αιώνες. Μπροστά σε αυτούς όλοι μοιάζουν μυρμήγκια που παριστάνουν τους ελέφαντες. Η αλαζονεία ή η ανάγκη οδηγεί τους πρωταγωνιστές στο να νομίσουν ότι μπορούν έστω και για λίγο να κρυφτούν ή να κοροϊδέψουν τους ισχυρούς και να κάνουν το δικό τους. Σαν μικρά παιδιά που δεν ενηλικιώθηκαν ποτέ. Μόνο που η ευτυχία από την τραγωδία έχει μερικά δευτερόλεπτα απόσταση. Και όταν συμβεί το μοιραίο τότε θα πρέπει κάποιος να πληρώσει το τίμημα. Και αυτό το κάνει σχεδόν πάντα ο πιο αδύναμος.

Η Προέδρου έχοντας επιλέξει ένα εξαιρετικό πρωταγωνιστικό τρίο (Στάθης Σταμουλακάτος, Λένα Ουζουνίδου, Ευγενία Λάβδα), μια ζωηρή κινηματογράφηση με τη κάμερα να (παρ)ακολουθεί τους ήρωες από κοντινή απόσταση και έχοντας βρει ένα ιδανικό σκηνικό για να ξεδιπλώσει την τραγωδία της, χρησιμοποιεί κυρίως το όχημα του ρεαλισμού για να πει επίπονες αλήθειες. Από τις «Θημωνιές» δεν λείπουν, όμως, οι συμβολισμοί (το υδάτινο πέρασμα στον Άδη, το νυφικό κ.α.) και το ονειρικό στοιχείο (εξαιρετικά τα πλάνα ανάμεσα στις βινιέτες) που προσφέρουν τις απαιτούμενες ανάσες από το ρεαλιστικό σεναριακό φορτίο. Το συγκλονιστικό φινάλε της ταινίας είναι ένα από τα καλύτερα της ελληνικής φιλμογραφίας του 21ου αιώνα, το οποίο σφραγίζει με το πιο εμφατικό τρόπο το εντυπωσιακό μεγάλου μήκους ντεμπούτο της Ασημίνας Προέδρου.

Παίζονται ακόμη στις αίθουσες:

Κυριακή της Μητέρας («Mothering Sunday»)
2021, Διάρκεια: 104′
Σκηνοθεσία: Εβά Ουσόν. Πρωταγωνιστούν: Οντέσα Γιούνγκ, Κόλιν Φερθ, Ολίβια Κόλμαν

Μια ζεστή, ανοιξιάτικη μέρα του 1924, η νεαρή καμαριέρα Τζέιν Φέαρτσαϊλντ καταλήγει μόνη της την ημέρα της Μητέρας. Τα αφεντικά της, ο κύριος και η κυρία Νάιβεν, έφυγαν και εκείνη έχει την σπάνια ευκαιρία να περάσει πολύτιμο χρόνο με τον κρυφό εραστή της, τον Πολ, το αγόρι από την κοντινή έπαυλη με το οποίο βρίσκεται σε πολύχρονη σχέση παρ’ ότι εκείνος πρόκειται να παντρευτεί μια άλλη γυναίκα. Ωστόσο, γεγονότα που κανείς δεν μπορεί να προβλέψει θα αλλάξουν τη ζωή της Τζέιν για πάντα.

Βαβυλώνα («Babylon»)
2022, Διάρκεια: 189′
Σκηνοθεσία: Ντάμιεν Σαζέλ. Πρωταγωνιστούν: Μπραντ Πιτ, Ντιέγκο Κάλβα, Μάργκο Ρόμπι

Η ταινία ακολουθεί την άνοδο και την πτώση πολλαπλών χαρακτήρων κατά τη διάρκεια μιας περιόδου αχαλίνωτης παρακμής και ακολασίας στις απαρχές του Χόλυγουντ. Ο Μπραντ Πιτ υποδύεται τον Τζακ Κόνραντ, έναν αστέρα του κινηματογράφου που ξέρει από πάρτι, με την Μαργκότ Ρόμπι να πρωταγωνιστεί ως Νέλι ΛαΡόι, μια επίδοξη ηθοποιό, τον Ντιέγκο Κάλβα ως Μάνι Τόρες, έναν άνθρωπο που θα έκανε τα πάντα για να εργαστεί στις ταινίες και την Λι Τζουν Λι ως Lady Φέι Ζου, ένα χαρακτήρα βασισμένο στον κινηματογραφικό θρύλο της Μέι Γουόνγκ, η οποία θεωρείται ως η πρώτη Κινεζοαμερικανίδα σταρ του σινεμά, στο Χόλιγουντ.

Άλις, Αγάπη μου («Alice, Darling»)
2022, Διάρκεια: 90′
Σκηνοθεσία: Μέρι Νάι. Πρωταγωνιστούν: Άννα Κέντρικ, Τσάρλι Κάρικ, Κανιέτιο Χορν.

Η Άλις φεύγει για μία εβδομάδα διακοπών με τις δύο καλύτερες φίλες της. Η «απόδρασή» της θα γίνει αφορμή για να επανεξετάσει τη σχέση της μαζί τους, αλλά και εκείνη με τον Σάιμον, στην οποία είναι ασφυκτικά παγιδευμένη.

Ιερή Αράχνη («Holy Spider»)
2022, Διάρκεια: 116′
Σκηνοθεσία: Αλί Αμπάσι. Πρωταγωνιστούν: Αράς Αστιανί, Μεχντί Μπατζεστανί

Ο ιρανικής καταγωγής Αλί Αμπάσι επανεξετάζει την υπόθεση ενός serial killer του 2001 σε ένα καλοδομημένο θρίλερ. Μια ταινία σε μόνιμη ένταση, όπου κάθε λεπτομέρεια, κάθε διάλογος μας αποκαλύπτει την πίεση και τον μισογυνισμό του συλλογικού ιρανικού ασυνείδητου.

Ακολουθήστε μας

Περισσότερα