Απόφαση Φυγής («Decision to Leave») ***
2022, Διάρκεια: 138′
Σκηνοθεσία:Παρκ Τσαν-Γουκ. Πρωταγωνιστούν:Τανγκ Γουέι, Παρκ Χάε-ιλ, Γκο Κιούνγκ-Πιο
Δεν υπάρχει καμία αμφισβήτηση ότι ο Παρκ Τσαν-Γουκ («Oldboy», «Η Υπηρέτρια») είναι ένας από τους μεγαλύτερους στυλίστες των καιρών μας. Ένας ανεπανάληπτος βιρτουόζος της εικόνας που θαρρείς ότι μπορεί να βγάλει ατμόσφαιρα από το πουθενά και να τοποθετήσει τις κάμερές του σε κάθε πιθανό και κυρίως απίθανο σημείο.
Το νέο-νουάρ φιλμ του «Απόφαση Φυγής» δεν αποτελεί εξαίρεση. Αποτελεί μια ακόμη άσκηση ύφους, ένα δεξιοτεχνικό κινηματογραφικό αφήγημα που στήνεται με φόντο το αστικό σκοτάδι της Μπουσάν ή την πυκνή ομίχλη της Ίπο, με πρωταγωνιστές έναν εργασιομανή επιθεωρητή και μια Κινέζα χήρα ύποπτη για φόνο. Ο Χέι-τζουν είναι ένας από τους κορυφαίους ντετέκτιβ στη Μπουσάν που προσπαθεί να εξιχνιάσει άλυτες υποθέσεις. Η γυναίκα του ζει και εργάζεται στην παραθαλάσσια πόλη του Ιπο, με αποτέλεσμα να την βλέπει μόνο τα Σαββατοκύριακα. Με την αϋπνία να τον έχει οδηγήσει στα όρια του, ο Χέι-τζουν αναλαμβάνει να λύσει το μυστήριο του θανάτου ενός ορειβάτη. Βασική ύποπτη για ανθρωποκτονία είναι η χήρα γυναίκα του, Σέο Ραέ. Κατά τη διάρκεια της έρευνας, ο επιθεωρητής θα αρχίσει να ερωτεύεται την Κινέζα που παρακολουθεί και ανακρίνει, έχοντας μπει σε ένα φαύλο κύκλο πόθου και ενοχής.
Ο Παρκ Τσαν-γουκ πέρα από το μοναδικό νουάρ στυλιζάρισμά του, ισορροπεί στην καινούργια του ταινία πάνω σε δυο σεναριακά/φιλοσοφικά μοτίβα. Από τη μία σε αυτό της αντικειμενικοποίησης του ερωτικού αντικειμένου και από την άλλη της εγγενούς δυσλειτουργικής σχέσης μεταξύ ενός άνδρα και μιας γυναίκας. Σχετικά με το πρώτο, ο Παρκ Τσαν-γουκ εστιάζει στον Καντ και στη θεωρία του ότι οι σεξουαλικές ορμές θολώνουν την καθαρή σκέψη (βλέπε λογική), οδηγώντας στη συνέχεια στην εκτροπή. Αυτό είναι, εξάλλου, και το σταθερό μοτίβο του Χίτσκοκ («Δεσμώτης του Ιλίγγου», «Στην Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων» κ.α.), το οποίο εμπλούτισε περαιτέρωμετην εμμονή, τη σωματοποίηση των ψυχολογικών προβλημάτων και την έκθεση του ανθρώπου στον κίνδυνο. Εδώ, ο πρωταγωνιστής Χέι-τζουν αποτελεί έναν κλασσικό χιτσκοκικό χαρακτήρα, ο οποίος αντικειμενικοποιεί τον πόθο του στο πρόσωπο της Σέο Ραέ, οδηγούμενος σταδιακά σε διαδοχικές άλογες επιλογές που πυροδοτούν το σασπένς.
Από την άλλη, ο Παρκ Τσαν-γουκ και η συνσεναριογράφος του Σέο – Κιγεόνγκ Λεόνγκ φέρνουν στο κέντρο της αφήγησης μια ατελέσφορη ερωτική σχέση. Ένα σεξουαλικό πόθο που τροφοδοτείται από την μη ικανοποίησή του, τονίζοντας με αυτόν τον τρόπο το χάσμα που υπάρχει ανάμεσα στην ανδρική και τη γυναικεία ύπαρξη. Δυο κόσμοι – που σύμφωνα και με την παράδοση του Αντινιόνι- συναντιούνται σπάνια, συνήθως σε ένα κρεβάτι, για να συνεχίσουν στη συνέχεια τις παράλληλες πορείες τους προς το άπειρο.
Μόνο που η «Απόφαση Φυγής» δεν είναι φιλοσοφικό κείμενο, ούτε πραγματεία. Είναι ένα νέο-νουάρ υψηλών στροφών που ακροβατεί ανάμεσα στο σασπένς και το γκροτέσκο, στο μυστήριο και τον ρομαντισμό, στο ρεαλισμό και τη φαντασία. Και κάπου εκεί, το κοφτερό μοντάζ ξεχνά αρκετές φορές τον κύριο σκοπό του. Δηλαδή, να συνδέσει τα κομμάτια του αφηγηματικού παζλ και να τα μετουσιώσει σε μια αυτόνομη ιστορία. Με τη βιρτουοζιτέ πολλές φορές να ξεπερνά την ίδια τη σημασία της αφήγησης, ο Παρκ Τσαν-Γουκ χάνει μια μεγάλη ευκαιρία να συνθέσει ένα πολυδιάστατο χιτσκοκικό νουάρ, διαλέγοντας το δρόμο του εντυπωσιασμού από αυτόν της στιβαρής κινηματογραφικής κατασκευής.
Παίζονται ακόμη στις αίθουσες
Για την Κιάρα («A Chiara»)
2021, Διάρκεια: 121′
Σκηνοθεσία: Γιόνας Καρπινιάνο. Πρωταγωνιστούν: Γκρέτσια Ροτόλο, Σουάμι Ροτόλο, Κλαούντιο Ροτόλο
Η οικογένεια Γκουεράσιο και οι φίλοι τους συγκεντρώνονται για να γιορτάσουν τα 18α γενέθλια της Καρμέλα, της μεγαλύτερης κόρης της οικογένειας. Υπάρχει ένας υγιής ανταγωνισμός ανάμεσα στην εορτάζουσα και στην δεκαπεντάχρονη αδερφή της την Κιάρα, καθώς συναγωνίζονται στον χορό. Πρόκειται για ένα ευχάριστο γεγονός και η στενά δεμένη οικογένεια φαίνεται να το χαίρεται πολύ. Ωστόσο, όλα αλλάζουν την επόμενη μέρα όταν ο πατέρας εξαφανίζεται. Η Κιάρα αρχίζει να εξερευνά τι συνέβη. Καθώς φτάνει κοντά στην αλήθεια, είναι αναγκασμένη να αποφασίσει τι μέλλον θέλει για τον εαυτό της. Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών (Quinzaine des Realisateurs) του Φεστιβάλ Καννών.
EO
2022, Διάρκεια: 86′
Σκηνοθεσία: Γιέρζι Σκολιμόφσκι. Πρωταγωνιστούν: Σάντρα Ντζριμάλσκα, Λορέντζο Ζούρζολο, Ματέους Κοζιούκεβιτς
H ταινία ακολουθεί έναν γάιδαρο ο οποίος συναντάει στον δρόμο του καλούς και κακούς ανθρώπους, νοιώθει χαρά και πόνο, και μας δίνει μία οπτική της μοντέρνας Ευρώπης μέσα από τα μάτια του.