fbpx
FLIC ICONS
FLIC ICONS
FLIC ICONS
FLIC ICONS
/
/
/
Οι ταινίες της εβδομάδας: Γιατί το «Τζον Γουίκ» δεν είναι μια ακόμη περιπέτεια;

Οι ταινίες της εβδομάδας: Γιατί το «Τζον Γουίκ» δεν είναι μια ακόμη περιπέτεια;

Κάθε Παρασκευή ο Γιάγκος Αντίοχος βλέπει και αξιολογεί τις νέες ταινίες που κυκλοφορούν στις αίθουσες

Τζον Γουίκ: Κεφάλαιο 4 («John Wick: Chapter 4») ***
2023, Διάρκεια: 169’
Σκηνοθεσία: Τσαντ Σταέλσκι. Πρωταγωνιστούν: Κιάνου Ριβς, Μπιλ Σκάρσκγκαρντ, Ντόνι Γεν, Ιαν ΜακΣέιν

 

Ο πάντα απρόθυμος, αλλά μόνιμα αναγκασμένος να σκοτώνει εκτελεστής Τζον Γουίκ θα πρέπει στο τέταρτο κεφάλαιο της σειράς να διασχίσει ένα δύσβατο μονοπάτι για να σπάσει τις αλυσίδες που τον κρατούν δέσμιο της Υψηλής Τράπεζας. Για να κερδίσει την ελευθερία του, ο Τζον πρέπει να αντιμετωπίσει έναν εχθρό με πανίσχυρες συμμαχίες σε ολόκληρο τον κόσμο. Ο Γουίκ, όμως, είναι μαθημένος να βρίσκεται μόνος εναντίον όλων.

Οι λόγοι που το Τζον Γουίκ κατάφερε να ξεχωρίσει από το σωρό με τις εκατοντάδες ταινίες δράσης που σερβίρονται κάθε χρόνο στις αίθουσες, και πλέον στις πλατφόρμες streaming, θα μπορούσαν να συνοψιστούν στους παρακάτω τρεις:

Ο πρώτος και κύριος λόγος είναι ότι το «Τζον Γουίκ» αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα του τέταρτου σταδίου ενός κινηματογραφικού είδους, αυτό της αποδόμησης. Σύμφωνα με τον σπουδαίο θεωρητικό του κινηματογράφου Κριστιάν Μετς, ένα κινηματογραφικό είδος περνάει από τα εξής στάδια: Το πειραματικό, το κλασσικό, το παρωδικό και το αποδομητικό. Το δημοφιλές franchise έχει επιλέξει συνειδητά (ποιος ξέρει μπορεί και ασυνείδητα) το τέταρτο και πιο εξελιγμένο στάδιο. Πιο συγκεκριμένα, ο Τζον Γουίκ δεν ακολουθεί τους κλασσικούς κανόνες των περιπετειών, όπου ένας ήρωας υπηρετεί πιστά έναν ανώτερο σκοπό που τον οδηγεί αναπόφευκτα στη σύγκρουση. Δεν είναι ο Ράμπο ή ο Ρόκι για να υπερασπιστεί την αστερόεσσα και τις όποιες αξίες της, δεν είναι ο 007 που παίζει βρώμικα για να παραμείνει το βρετανικό στέμμα όρθιο, δεν είναι ο Νίο του «Matrix» για να αποκαλύψει ως άλλος Ιησούς την αλήθεια στους ανθρώπους. Ο Τζον Γουίκ ξεπάστρεψε περίπου 100 ανθρώπους στην πρώτη ταινία της σειράς επειδή σκότωσαν τον… σκύλο του. Εντάξει του τον είχε χαρίσει η γυναίκα του που πέθανε. Αλλά ένας σκύλος ήταν η αφορμή για την εκατόμβη νεκρών. Μιλάμε δηλαδή για ατόφιο νιχιλισμό και σχόλιο πάνω στο πόσο πραγματικά αξίζει μια ζωή σήμερα.

Ταυτόχρονα, οι ταινίες του Τζον Γουίκ δεν είναι παρωδικές, όπως για παράδειγμα η εξαιρετική «Τροπική Καταιγίδα» ή το «RED». To franchise είναι αυτοσαρκαστικό, όχι αυτοπαρωδικό. Και αυτό σημαίνει ότι παίρνει σοβαρά τον εαυτό του (τις περισσότερες φορές), χωρίς να επιδιώκει τα απανωτά γέλια των θεατών. Ο σαρκασμός του Τζον Γουίκ είναι κλείσιμο ματιού – φυσικά όχι πολύ ψαγμένος γιατί μιλάμε για εμπορικό brand – και όχι διακωμώδηση του είδους της περιπέτειας. Με αυτόν τον τρόπο, η σειρά ταινιών αποτελεί ένα αποδομημένο δείγμα ενός action movie, όπου οι ηθικές αξίες, τα διδάγματα, οι εθνικές υπερηφάνειες, τα υψηλά ιδανικά, οι οικογενειακές σχέσεις ακόμη και τα ένστικτα επιβίωσης μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα. Σε πρώτο πλάνο βρίσκεται σταθερά η απόλαυση. Το μεδούλι των action movies είναι η απελευθέρωση του ασυνείδητού μας, η προσωρινή ακύρωσης της λειτουργίας της λογοκρισίας και η προγραμματισμένη για ένα δίωρο συνάντησή μας με το φαντασιακό σε μια κάποια οθόνη. Το Τζον Γουίκ προσφέρει, λοιπόν, απογυμνωμένη την απόλαυση της περιπέτειας στην οθόνη διαθέτοντας παράλληλα αυτοσαρκασμό και στοιχεία camp (δηλαδή δόσεις ειρωνείας και μερικές φορές σχεδόν καρτουνίστικη προσέγγιση).

Το δεύτερο συστατικό επιτυχίας του Τζον Γουίκ είναι το πώς δίνεται η βία σε αυτό. Αυτή δεν προσφέρεται ατσούμπαλα και με τη σέσουλα, όπως γίνεται συνήθως στο είδος. Ο πρώην κασκαντέρ Τσαντ Σταέλσκι (με τη βοήθεια του συνεργάτη του Ντέιβιντ Λιτς), που αποτελεί τον σκηνοθέτη και των τεσσάρων ταινιών, έχοντας υπάρξει και ο ίδιος «καρατερίστας» και γνωρίζοντας τα μυστικά του ξύλου στην οθόνη προσφέρει ένα ξεχωριστό στυλιζάρισμα βίας. Μια σχεδόν μη-ρεαλιστική φόρμα που υπερβαίνει και ωραιοποιεί -κάτι που ενέχει πάντοτε κινδύνους- την πραγματική διάσταση της βίας.

Ο τρίτος λόγος της επιτυχίας είναι ο πρωταγωνιστής Κιάνου Ριβς. Ένας ηθοποιός -τουλάχιστον- μετρίων ερμηνευτικών δυνατοτήτων που εδώ βρίσκει ένα ρόλο που του ταιριάζει γάντι. Χωρίς να χρειάζεται (ευτυχώς) να αποδώσει με υποκριτική ακρίβεια δεύτερα και τρίτα επίπεδα ψυχολογικών διακυμάνσεων ή βαθύτερων αναζητήσεων, ο Κιάνου Ριβς κάνει αυτό που ξέρει καλύτερα: Να υποδυθεί τίμια έναν action hero που πρέπει να σκοτώσει μια εκατοντάδα ανθρώπους για να επιζήσει. Τι είχες Κιάνου τι είχα πάντα δηλαδή…

Όσο για το Επεισόδιο 4 της σειράς;  Σίγουρα έχει μεγαλύτερη διάρκεια από όση πρέπει, η ερμηνεία του Μπιλ Σκάρσκγκαρντ είναι ανεκδιήγητη, η πλοκή κάνει μια μεγάλη κοιλιά στη μέση -αποτέλεσμα της μεγάλης διάρκειας-, ενώ ο θεατής δεν έχει τίποτα καινούργιο να πάρει αν έχει δει τις τρεις προηγούμενες ταινίες… Ή μάλλον έχει: Το ρομαντικό σκηνικό του Παρισιού λερωμένο με αίμα και την ευχάριστη παρουσία του σπεσιαλίστα των πολεμικών τεχνών Ντόνι Γεν.

Παίζονται ακόμη:

Utama, το Σπίτι μας («Utama»)
2022, Διάρκεια: 88’
Σκηνοθεσία: Αλεχάντρο Λοάιζα Γκρίσι. Πρωταγωνιστούν: Χόσε Καλκίνα, Λουίσα Κουίσπε, Καντελάρια Κουίσπε

 

Στα ορεινά της Βολιβίας, ένα ηλικιωμένο ζευγάρι Κέτσουα έχει για χρόνια την ίδια καθημερινή ρουτίνα. Όταν μια ασυνήθιστα μακρά ξηρασία απειλεί συνολικά τον τρόπο ζωής τους, ο Βιργίνιο και η Σίσα αντιμετωπίζουν το δίλημμα να αντισταθούν ή να ηττηθούν από το πέρασμα του χρόνου. Με την άφιξη του εγγονού τους Κλέβερ, οι τρεις τους θα αντιμετωπίσουν – ο καθένας με τον δικό του τρόπο – το περιβάλλον, την αναγκαιότητα για αλλαγή και το ίδιο το νόημα της ζωής. Μεγάλο Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής στο Σάντανς.

Η Λέιλα και τα Αδέρφια της («Leilas Brothers»)
2022, Διάρκεια: 165’
Σκηνοθεσία: Σαϊντ Ρουστάγι. Πρωταγωνιστούν: Tαράνε Αλιντόστι, Σαϊντ Πουρσαμίμι, Φαρχάντ Ασλάνι

Στα 40 της, η Λέιλα έχει περάσει όλη της τη ζωή φροντίζοντας τους γονείς και τα τέσσερα αδέλφια της. Ενώ έχουν απεγνωσμένη ανάγκη από οικονομική υποστήριξη, η Λέιλα καταστρώνει ένα σχέδιο για να σώσει την οικογένεια από τη φτώχεια, για να ανακαλύψει όμως ότι ο πατέρας τους κρύβει έναν οικογενειακό θησαυρό. Αυτή η αποκάλυψη θα φέρει χάος στην ήδη εύθραυστη δυναμική της οικογένειας και οι πράξεις κάθε μέλους θα τους οδηγήσουν σταδιακά ένα βήμα πιο κοντά στην καταστροφή.

O Άντρας των Ονείρων μου («Ι’m Your Man»)
2021, Διάρκεια: 108’
Σκηνοθεσία: Μαρία Σρέιντερ. Πρωταγωνιστούν: Μάρεν Έγκερτ, Νταν Στίβενς, Σάντρα Χίλερ

Με σκοπό να χρηματοδοτήσει τις έρευνες της, μια επιστήμονας δέχεται την πρόταση να πάρει μέρος σε ένα απίστευτο πείραμα. Για τρεις εβδομάδες θα πρέπει να συγκατοικήσει με ένα ανθρωποειδές ρομπότ, τον Τομ, ο οποίος είναι σχεδιασμένος για να ικανοποιεί κάθε της ανάγκη.

Μια Απροσδόκητη Σχέση («A Good Person»)
2023, Διάρκεια: 129′
Σκηνοθεσία: Ζακ Μπραφ. Πρωταγωνιστούν: Φλόρενς Πιού, Σελέστ Ο’ Κόνορ, Μόργκαν Φρίμαν

Ο πόνος της απώλειας φέρνει κοντά τον Ντάνιελ και τη νεαρή Άλισον, επιζώσα μιας ασύλληπτης τραγωδίας που στέρησε τη ζωή της κόρης του Ντάνιελ. Όσο ο Ντάνιελ μεγαλώνει την έφηβη εγγονή του και η Άλισον αναζητά την εξιλέωση, ανακαλύπτουν πως η φιλία, η συγχώρεση και η ελπίδα μπορούν να βρεθούν στα πιο αναπάντεχα μέρη.

Οι Ξεχασμένοι («What the Waters Left Behind: Scars»)
2017, Διάρκεια: 98’

Σκηνοθεσία: Λουτσιάνο & Νίκολας Ονέτι. Πρωταγωνιστούν: Βικτόρια Μαουρέτε, Μίρτα Μπουσνέλι, Βικτόριο Ντ’ Αλεσάντρο

 

Το Επεκουέν ήταν ένα από τα πλέον τουριστικά χωριά της Αργεντινής, με εκατοντάδες επισκέπτες να συρρέουν για τις θερμές πηγές του. Μέχρι που στις 10 Νοεμβρίου 1985, η τεράστια ποσότητα του νερού έσπασε το φράγμα, κατέκλυσε το χωριό και το βύθισε ολοκληρωτικά. Τριάντα χρόνια αργότερα, τα νερά υποχωρούν, με τους κατοίκους όμως να μην επιστρέφουν. Μια παρέα νεαρών, παρά τις προειδοποιήσεις, ταξιδεύουν στα αποκαλυφθέντα ερείπια για να γυρίσουν ένα ντοκυμαντέρ για την ιστορία του Επεκουέν, όμως αντίθετα με ότι νόμιζαν, δεν είναι μόνοι τους…

Στο Τέλος Ξυρίζουν το Γαμπρό
2023, Διάρκεια: 96′
Σκηνοθεσία: Στράτος Μαρκίδης. Πρωταγωνιστούν: Σοφία Βογιατζάκη, Γιάννης Τσιμιτσέλης, Κατερίνα Στικούδη, Ελένη Καστάνη

Η απόφαση της Πόπης να παντρευτεί έναν νεότερο άντρα Γεωργιανής καταγωγής αναστατώνει την μικρή κοινωνία ενός χωριού στην Κω. Τα παιδιά της, η αδερφή της και οι εκκεντρικοί συγχωριανοί δεν θα κάτσουν με σταυρωμένα τα χέρια, βάζοντας σκοπό να αποτρέψουν τον γάμο, ακόμα κι αν χρειαστεί να φτάσουν στα άκρα. Μία μαύρη κωμωδία. Ένα κυνήγι θησαυρού. Ποιος θα ζήσει; Ποιος θα πεθάνει; Ποιος θα πάρει τα λεφτά; Ο γάμος θα γίνει τελικά;

Τα Αβγά και τα Πασχάλια («Rabbit Academy»)
2022, Διάρκεια: 78′
Σκηνοθεσία: Ούτε φον Μίντσοου

Μία περιπέτεια με ήρωες απίθανα κουνελάκια και αντιήρωες μία συμμορία από πονηρές αλεπούδες με αρχηγό έναν ύπουλο υποκινητή… ένα σκανταλιάρικο κουνέλι! Μία διασκεδαστική ταινία κινουμένων σχεδίων για τη σημασία της φιλίας και της συνεργασίας, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι ένα κουνελάκι πρέπει να συνεργαστεί με ένα αλεπουδάκι.

Φαντάσματα της Επανάστασης
2022, Διάρκεια: 99’
Σκηνοθεσία: Θάνος Αναστόπουλος. Πρωταγωνιστούν: Γιώργος Χωραφάς, Πηνελόπη Τσιλίκα, Πάολο Ρόσι

Ένας Έλληνας σκηνοθέτης βρίσκεται στην Τεργέστη, κινηματογραφώντας ένα ντοκιμαντέρ που ακολουθεί τα βήματα του Ρήγα Φεραίου στην Ευρώπη του Διαφωτισμού. Στη διάρκεια μιας επίσκεψης του στο ελληνορθόδοξο νεκροταφείο, μια ομάδα φαντασμάτων του 18ου αιώνα αποφασίζει να τον ακολουθήσει στην πόλη.

Επανακυκλοφορεί:

Salò, 120 Μέρες στα Σόδομα («Salò o le 120 Giornate di Sodoma»)
1975, Διάρκεια: 117′
Σκηνοθεσία: Πιέρ Πάολο Παζολίνι. Πρωταγωνιστούν: Άλντο Βαλέτι, Πάολο Μπονατσέλι, Τζιόρτζιο Κατάλντι

Η απόλυτα προκλητική ταινία του Πιέρ Πάολο Παζολίνι διαδραματίζεται στην Δημοκρατία του Σαλό, ένα εικονικό κρατίδιο που είχαν ιδρύσει οι φασίστες του Μουσολίνι κατά την διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Οι φασίστες ανακοινώνουν ότι θα αναλάβουν την διαπαιδαγώγηση 9 κοριτσιών και 9 αγοριών, και αφού τους παραλαμβάνουν με την συγκατάθεση των οικογενειών τους, τους μεταμορφώνουν σε δούλους.

 

Ακολουθήστε το flaginlife.gr στο Google News για να λάβετε τις τελευταίες ειδήσεις, κριτικές και συμβουλές για το ποτό, τη διασκέδαση, το φαγητό και τα ταξίδια.

Περισσότερα