fbpx
FLIC ICONS
FLIC ICONS
FLIC ICONS
FLIC ICONS
/
/
/
Οι ταινίες της εβδομάδας (24/11): Όταν δάκρυσε ο Σπίλμπεργκ (και οι θεατές της ταινίας του)
fabel

Οι ταινίες της εβδομάδας (24/11): Όταν δάκρυσε ο Σπίλμπεργκ (και οι θεατές της ταινίας του)

Κάθε Παρασκευή ο Γιάγκος Αντίοχος βλέπει και αξιολογεί τις νέες ταινίες που κυκλοφορούν στις αίθουσες

The Fabelmans ****
2022, Διάρκεια: 151′
Σκηνοθεσία:Στίβεν Σπίλμπεργκ. Πρωταγωνιστούν: Μισέλ Γουίλιαμς, Τζαντ Χιρς, Γκάμπριελ ΛαΜπέλ, Πολ Ντάνο

 

Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι όλη μας η ζωή είναι ένας αγώνας για τη διαχείριση των τραυμάτων μας. Ειδικότερα αυτών που αποκτάμε στην παιδική ηλικία. Και ο τρόπος με τον οποίο ο καθένας επιλέγει να διαχειριστεί τα τραύματά του είναι καθοριστικός για τη διαμόρφωση της ενήλικης ταυτότητάς του. Ο Στίβεν Σπίλμπεργκ ευτυχώς επέλεξε τον κινηματογράφο για να ξεπεράσει τις φοβίες του, να αναμετρηθεί με τις ανασφάλειές του, να ορθώσει το ανάστημά του απέναντι στο bullying που δεχόταν στο σχολείο και να δώσει σάρκα και οστά στο οργιώδες φαντασιακό του.  Ή μήπως τελικά ο κινηματογράφος επέλεξε τον Σπίλμπεργκ;

Η αυτοβιογραφική ταινία του Αμερικανού βιρτουόζου αφηγείται την ιστορία του μαθητή και φέρελπι σκηνοθέτη Σάμι Φέιμπελμαν. Έναν Εβραίο πιτσιρικά που μαγεύεται από το σινεμά και τις θεραπευτικές του ιδιότητες. Η κάμερα δίνει την ευκαιρία στον εσωστρεφή Σάμι να πει πράγματα που κρατούσε μόνο για τον εαυτό του, να ανακαλύψει αλήθειες που κρύβονταν στο θολό φόντο της ύπαρξής του, να δώσει μορφή στα όνειρά του και το πιο σημαντικό να βρει το δικό του δρόμο σε αυτό το δαιδαλώδες μονοπάτι που λέγεται ζωή…

Στην αρχή του φιλμ η μητέρα του Σάμι κάνει μια σημαντική ανακάλυψη. Ο μικρός επίδοξος σκηνοθέτης αναπαριστά και φιλμάρει τον εκτροχιασμό ενός τρένου για να ξεπεράσει το σοκ που του δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια της πρώτης κινηματογραφικής του εμπειρίας. Η επανάληψη για τον Σάμι λειτουργεί όπως η εφελκίδα πάνω στην πληγή. Ένα αναπόσπαστο κομμάτι της επούλωσης ενός τραύματος για κάθε άνθρωπο. Και ο Σπίλμπεργκ βρίσκεται εκεί για να μας θυμίσει ότι το κινηματογραφικό βίωμα είναι κάτι πολύ παραπάνω από διασκέδαση ή μια κάποια αόριστη «μαγεία». Είναι μια παλλόμενη αποτύπωση του ανθρώπινου (ατομικού ή συλλογικού) ασυνείδητου στην οθόνη. Είναι ο τρόπος μας για να συμφιλιωθούμε με τον μεγαλύτερό μας φόβο. Το θάνατο.

Ο τρόπος με τον οποίο ξεδιπλώνει ο Σπίλμπεργκ όλα τα παραπάνω στο «The Fabelmans» δεν είναι ούτε βαρύγδουπος, ούτε στομφώδης. Κάθε άλλο. Είναι κινηματογραφικά στρωτός, γλυκός και γεμάτος συναισθήματα. Η συγκινητική ιστορία ενηλικίωσης του Σάμι θα μπορούσε να είναι από μόνο της ένα αξιόλογο φιλμ. Όπως, θα μπορούσαν οι έπαινοι να επικεντρώνονταν στο μοναδικό ερμηνευτικό ρεσιτάλ της Μισέλ Γουίλιαμς, που θα πρέπει να της δοθεί από τώρα το πρώτο Όσκαρ της καριέρας της. Ο ώριμος Σπίλμπεργκ, όμως, παραδίδει ένα εξαιρετικό και πολυεπίπεδο έργο τέχνης που στο κέντρο του -όπως και σε ολόκληρη την σπιλμπεργκική φιλμογραφία- βρίσκεται ο άνθρωπος.

Τέλος Χρόνου ***
2021, Διάρκεια: 77′
Σκηνοθεσία: Λουκάς Παλαιοκρασάς

 

Ο νεαρός Έλληνας σκηνοθέτης Λουκάς Παλαιοκρασάς καταφέρνει έναν μικρό κινηματογραφικό άθλο. Να περιγράψει μέσα σε 77 λεπτά την πραγματικότητα του ελληνικού δημόσιου σχολείου. Να μπει με το ντοκιμαντέρ του μέσα σε ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα και να βρει μικρούς τσακισμένους έφηβους ήρωες που προσπαθούν να επιβιώσουν σε ένα αφιλόξενο περιβάλλον.

Το πιο σημαντικό είναι ότι ο Έλληνας σκηνοθέτης δεν προσπαθεί να βρει τις αιτίες, να προσφέρει λύσεις ή να δώσει διδαχές. Απλά ακολουθεί τους μαθητές και τους καθηγητές σε αυτό το μικρό χάος που τους κληρονομήθηκε. Δεν φταίει κάνεις για όσα γίνονται στο Λύκειο του Νέου Κόσμου. Απλά, όλοι προσπαθούν να βρουν τον τρόπο να ισορροπήσουν σε ένα τεντωμένο σκοινί.Μια συνθήκη που δεν επέλεξαν αλλά την βρήκαν.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, ο διευθυντής προσπαθεί να ακολουθήσει το δικό του αξιακό κώδικα. Οι καθηγητές δίνουν τη δική τους καθημερινή μάχη για να δώσουν ότι μπορούν και όπως μπορούν στα παιδιά. Από την άλλη πλευρά, οι μαθητές, ζώντας μέσα στο απόλυτο άγχος του να κάνουν τις σωστές επιλογές στην πιο δύσκολη ηλικία ενός ανθρώπου – την εφηβεία- νοιώθουν σαν θηρία μέσα σε κλουβί. Και ο Λουκάς Παλαιοκρασάς, διαθέτοντας σκηνοθετική ωριμότητα και κοφτερή ματιά συνθέτει ένα βαθιά συναισθηματικό και ακριβές πορτραίτο της ελληνικής δημόσιας εκπαίδευσης. Αλήθεια, πόσο λείπει το συναίσθημα από την εκπαιδευτική διαδικασία…

Παίζονται ακόμη:

Bonesand All
2022, Διάρκεια: 130′
Σκηνοθεσία: Λούκα Γκουαντανίνο. Πρωταγωνιστούν: Τιμοτέ Σαλαμέ, Τέιλορ Ράσελ, Κεντλ Κόφι, Μαρκ Ράιλανς

 

Μια ιστορία αγάπης ανάμεσα στην Μάρεν, μία νεαρή γυναίκα που μαθαίνει πως να επιβιώνει στο περιθώριο της κοινωνίας, και τον Λι έναν ακραίο και στερημένο τυχοδιώκτη… οι οποίοι συναντιούνται και ενώνονται για μια οδύσσεια χιλιομέτρων που τους οδηγεί στις περιφερειακές διαδρομές, στα κρυφά περάσματα και στις παγίδες της Αμερικής του Ρόναλντ Ρίγκαν. Όμως, παρά το γεγονός ότι καταβάλλουν τις καλύτερες προσπάθειές τους, όλοι οι δρόμοι οδηγούν πίσω στο τρομακτικό παρελθόν τους και σε μια τελική στάση που θα καθορίσει αν η αγάπη τους μπορεί να επιβιώσει από την διαφορετικότητά τους.

Πινόκιο του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο («Pinocchio»)
2022, Διάρκεια: 117′
Σκηνοθεσία: Μαρκ Γκούσταφσον & Γκιγιέρμο ντελ Τόρο

 

Ο οσκαρικός σκηνοθέτης Γκιγιέρμο ντελ Τόρο και ο θρύλος του stop-motion Μαρκ Γκούσταφσον διασκευάζουν το κλασικό παραμύθι του Κάρλο Κολόντι γύρω από το αγαπημένο θρύλο του ξύλινου αγοριού, με μια ευφάνταστη ιστορία που βάζει τον Πινόκιο σε μια μαγευτική περιπέτεια η οποία υπερβαίνει κόσμους και αποκαλύπτει τη ζωογόνο δύναμη της αγάπης.

Παράξενος Κόσμος («Strange World»)
2022, Διάρκεια: 102′
Σκηνοθεσία: Ντον Χολ & Κούι Νγκουγιέν

 

Στο animationτης Disney, τρεις γενιές της θρυλικής οικογένειας εξερευνητών Κλέιντ βρίσκονται σε μια αχαρτογράφητη και επικίνδυνη περιοχή, όπου παραμονεύουν μυθικά πλάσματα. Οι διαφορές τους μπορεί να υπονομεύσουν την, αναμφίβολα, πιο κρίσιμη αποστολή τους.

 

Ακολουθήστε μας

Περισσότερα