Κάθε Παρασκευή ο Γιάγκος Αντίοχος βλέπει και αξιολογεί τις νέες ταινίες που κυκλοφορούν στις αίθουσες.
Tár ***1/2
2022, Διάρκεια: 158 λεπτά
Σκηνοθεσία: Τοντ Φιλντ. Πρωταγωνιστούν: Κέιτ Μπλάνσετ, Νοεμί Μερλάντ, Νίνα Χος
Θα μπορούσε να πει κανείς ότι ζούμε στην εποχή των μεγάλων αβεβαιοτήτων. Ύστερα από τη (ψευδο)σταθερότητα του μεταπολεμικού σκηνικού του προηγούμενου αιώνα έχουμε περάσει ανεπιστρεπτί σε μια απόλυτα «μετά» εποχή. Σε ένα ασταθές παγκόσμιο σκηνικό, όπου τα πάντα κρέμονται σε μια κλωστή (κλιματική αλλαγή, πόλεμος στην Ουκρανία, ενεργειακή κρίση, αναδυόμενες υπερδυνάμεις κ.τ.λ.) και που η ερμηνεία των πολύπλοκων καταστάσεων έχει προ πολλού ξεπεράσει τον υποκειμενισμό, έχοντας πάρει θα μπορούσε να πει κάποιος… χαοτικές δυναμικές.
Τώρα, τι σχέση έχουν όλα αυτά με το «Tár»; Μια ταινία που έχει ως πρωταγωνίστρια τη Λίντια Ταρ, μια μαέστρο που βρίσκεται στο απόγειο της καριέρας της και η οποία γράφει την αυτοβιογραφία της και είναι έτοιμη να προχωρήσει στην ιστορική ηχογράφηση της απαιτητικής Πέμπτης Συμφωνίας του Μάλερ. Το αδιόρατο νήμα που συνδέει τη σημερινή μετα-πραγματικότητα και το «Tár» είναι η βαθιά αμφιβολία και η αμφισβήτηση που διακατέχει κάθε έκφανση της ζωής μας πλέον.
Μια καταξιωμένη μαέστρος που σε άλλες εποχές θα βρισκόταν σε μια καλλιτεχνική αυλή υψηλής κουλτούρας, περιτριγυρισμένη από αυλικούς και πειθήνιους μουσικούς υπηρέτες, έχοντας απεριόριστη εξουσία πάνω στους κοινούς θνητούς, τώρα βρίσκεται ανενθρόνιστη σε μια σκηνή να απαντά στο αυθάδες κοινό σε ερωτήσεις που αμφισβητούν το έργο «cis συνθετών» σαν τον Μπαχ! Η Ταρ είναι έρμαιο μιας ανώνυμης καταγγελίας για ανάρμοστη συμπεριφορά, μιας ανάρτησης μερικών δευτερολέπτων στα social media, ενός θεατή που θα βρει το μουσικό της σύνολο όχι τόσο «gender balanced».
Η αβεβαιότητα και η αμφιβολία έχει σπαρεί στη ψυχή της μαέστρου, η οποία έρχεται από μια άλλη εποχή. Η Ταρ πρεσβεύει τις αρχές του μοντερνισμού και της υψηλής τέχνης, αναπολώντας την «αύρα» που έχει χαθεί σύμφωνα με Βάλτερ Μπένγιαμιν εδώ και έναν αιώνα. Ζει με την αυστηρότητα μιας παρτιτούρας και αναπνέει με τις μελωδίες του παρελθόντος. Η σύγκρουση με τη «χυδαία» -κατά την ίδια σύγχρονη πραγματικότητα- είναι αμείλικτη. Ο σκηνοθέτης Τοντ Φιλντ θα ξετυλίξει αυτήν τη σύγκρουση αργά, αποστασιοποιημένα και σαρκαστικά. Χρησιμοποιώντας έναν μερικές φορές υπερβολικό στόμφο, θα δώσει το χώρο και το χρόνο στην Μπλάνσετ να παραδώσει ένα μοναδικό ερμηνευτικό ρεσιτάλ. Η 53χρονη Αυστραλή ηθοποιός θα ενσαρκώσει όλη την αυστηρότητα, τη ματαιοδοξία, την επίπλαστη ανωτερότητα, τον εύθραυστο ψυχισμό της μαέστρου. Και κάπως έτσι θα οδηγηθεί κατά πάσα πιθανότητα στην κατάκτηση του τρίτου Όσκαρ της καριέρας της.
Τόρι και Λοκίτα («Tori et Lokita») ***
2022, Διάρκεια: 88′
Σκηνοθεσία: Ζαν-Πιέρ και Λικ Νταρντέν. Πρωταγωνιστούν: Πάμπλο Σιλς, Ζοελί Μπουντού, Αλμπάν Ουκάι
Δεν υπάρχουν άλλοι σκηνοθέτες στον κόσμο που μπορούν να απεικονίσουν τη σημερινή σκληρή πραγματικότητα με τόση ενοχλητική ακρίβεια και ταυτόχρονα τόση ανθρωπιά. Οι Ζαν-Πιέρ και Λικ Νταρντέν παίρνουν πάντοτε το μέρος των αδυνάτων και των αδικημένων, κοιτώντας τον κόσμο μέσα από τα μάτια τους. Με σινεμά απλό και ουσιαστικό, χωρίς ίχνος ναρκισσιστικής διάθεσης, οι Βέλγοι σκηνοθέτες φτάνουν στα βάθη της ανθρώπινης ενσυναίσθησης.
Εδώ έχουν ως πρωταγωνιστές την Λοκίτα κι τον Τόρι, δυο Αφρικανούς μετανάστες που καταλήγουν σε μια δομή ασυνόδευτων προσφύγων του Βελγίου. Έχοντας μπλέξει στα δίκτυα λαθρεμπόρων και αναγκασμένοι να πείσουν τις βέλγικες αρχές πως είναι αδέλφια για να μην απελαθούν, θα πρέπει να βρουν το δικό τους δρόμο επιβίωσης σε ένα αφιλόξενο ευρωπαϊκό περιβάλλον.
Χωρίς να πιάνουν τα υψηλά δημιουργικά στάνταρ του παρελθόντος («Ροζέτα», «Το Παιδί», «Δυο Μέρες, Μια Νύχτα»), αλλά αποφεύγοντας και τους βαρύγδουπους διδακτισμούς («Ανάμεσά μας») τα αδέλφια από το Βέλγιο παραδίδουν ένα ακόμη φιλμ λιτού ρεαλισμού. Μοιάζουν περισσότερο οργισμένοι και απογοητευμένοι από ποτέ με την αναλγησία των ευρωπαϊκών δημοκρατιών απέναντι στους ταπεινούς και καταφρονημένους. Με το μετρημένο «Τόρι και Λοκίτα» οι Νταρντέν επιστρέφουν στο δρόμο της κινηματογραφικής σύνεσης, παραδίδοντας μια μετρημένη, ισορροπημένη και βαθιά ανθρώπινη κινηματογραφική καταγγελία.
Παίζονται ακόμη:
Magic Mike: Ο Τελευταίος του Χορός («Magic Mike‘s Last Dance»)
2023, Διάρκεια: 112′
Σκηνοθεσία: Στίβεν Σόντερμπεργκ. Πρωταγωνιστούν: Τσάνινγκ Τέιτουμ, Σάλμα Χάγιεκ Πινό, Αγιούμπ Καν Ντιν, Βίκι Πέπερντιν
Ο “Magic” Μάικ Λέιν ανεβαίνει ξανά στη σκηνή μετά από μια μακρά παύση, ακολουθώντας μια επιχειρηματική συμφωνία που κατέρρευσε και τον αφήνει χρεωκοπημένο να κάνει τον μπάρμαν στη Φλόριντα. Ελπίζοντας σε μια τελευταία καλή ευκαιρία, ο Μάικ ταξιδεύει στο Λονδίνο με μια πλούσια κοσμική που τον δελεάζει με μια προσφορά που δεν μπορεί να αρνηθεί… και τη δική της ατζέντα. Έχοντας ρισκάρει τα πάντα, μόλις ο Μάικ ανακαλύψει τι έχει πραγματικά στο μυαλό της, θα μπορέσει να καταφέρει αυτός –και η ομάδα των καυτών νέων χορευτών που πρέπει να φέρει σε φόρμα – να τα καταφέρει;
Peter von Kant
2022, Διάρκεια: 85′
Σκηνοθεσία: Φρανσουά Οζόν. Πρωταγωνιστούν: Ιζαμπέλ Αντζανί, Χάνα Σιγκούλα, Ντενίς Μενοσέ, Χαλίλ Μπεν Γκαρμπία.
Ο Peter Von Kant, ένας πετυχημένος, φημισμένος σκηνοθέτης ζει με τον βοηθό του Carl στον οποίο συμπεριφέρεται άσχημα και συχνά ταπεινώνει. Μέσω της σπουδαίας ηθοποιού Sidonie, γνωρίζει και ερωτεύεται τον Amir, έναν όμορφο νεαρό, με περιορισμένα μέσα, στον οποίο προτείνει να μοιραστεί το διαμέρισμα του και να τον βοηθήσει να μπει στον κόσμο του κινηματογράφου….
Μπλε Φεγγάρι («Crai Νou»)
2021, Διάρκεια: 85′
Σκηνοθεσία: Αλίνα Γκριγκόρε. Πρωταγωνιστούν: Ιοάνα Τσίτου, Μιρτσέα Ποστελνίκου, Μιρτσέα Σιλάγκι
Καθώς παλεύει να αποκτήσει ανώτερη εκπαίδευση και να δραπετεύσει από τη βία της δυσλειτουργικής της οικογένειας, η Ιρίνα μεταμορφώνεται από θύμα σε θύτη. Μια συγκεχυμένη σεξουαλική εμπειρία με Η Ιρίνα ζει σε μια «τοξική» οικογένεια, εγκλωβισμένη στην οικογενειακή επιχείρηση, ένα ορεινό ξενοδοχείο. Για να ξεφύγει από τη βία που την περιβάλλει, επιδιώκει να περάσει στο Πανεπιστήμιο, στο Βουκουρέστι. Μία παράξενη σεξουαλική εμπειρία με έναν παντρεμένο καλλιτέχνη που γνωρίζει σε ένα πάρτι, θα τη φέρει σε σημείο να απαντήσει στη βία των ανδρών που υπάρχουν στη ζωή της. Παρακινημένη από το γυναικείο της ένστικτο, αλλά και το εύστροφο μυαλό της, σιγά – σιγά τους παρασύρει όλους σε ένα ανεπαίσθητο αλλά επικίνδυνο ψυχολογικό παιχνίδι. Και χωρίς να το καταλάβουν, οι θύτες μεταμορφώνονται σε θύματα…
1341 Καρέ Έρωτα και Πολέμου («1341 Frames of Love and War»)
2022, Διάρκεια: 89′
Σκηνοθεσία: Ραν Ταλ
Για ενάμιση χρόνο, ο καταξιωμένος φωτορεπόρτερ Μίσα Μπαρ-Αμ επέτρεψε την πρόσβαση στον σκηνοθέτη Ραν Ταλ στο τεράστιο αρχείο αρνητικών του. Αποτελούμενο εξ ολοκλήρου από εικόνες που ο Μπαρ-Αμ τράβηξε για περισσότερα από πενήντα χρόνια, η ταινία «1341 Καρέ Έρωτα και Πολέμου» αποκαλύπτει το τεράστιο τίμημα που συνοδεύει την καταγραφή φρικαλεοτήτων και πολέμων.
Επανακυκλοφορούν:
Τιτανικός («Titanic»)
1997, Διάρκεια
Σκηνοθεσία: Τζέιμς Κάμερον. Πρωταγωνιστούν: Κέιτ Γουίνσλετ, Λεονάρντο Ντι Κάπριο, Κάθι Μπέιτς, Μπίλι Ζέιν
Με αφορμή την 25η επέτειό της, η remastered έκδοση της πολυβραβευμένης ταινίας του Τζείμς Κάμερον «Τιτανικός» επιστρέφει σε 3D Dolby Atmos.
Ο Θίασος
1975, Διάρκεια: 230′
Σκηνοθεσία: Θόδωρος Αγγελόπουλος. Πρωταγωνιστούν: Βαγγέλης Καζάν, Αλίκη Γεωργούλη, Έυα Κοταμανίδου, Στρατής Παχής
Η ταινία ακολουθεί έναν περιοδεύοντα θίασο στην Ελλάδα, από το 1939 μέχρι το 1952, ο οποίος προσπαθεί να παρουσιάσει μια θεατρική παράσταση του βουκολικού δράματος του Περεσιάδη «Γκόλφω, η βοσκοπούλα».